Denk je aan Zelfmoord?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten. 

 

 

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken
corporate depression

Corporate depression and suicide prevention initiative

Een aantal corporate organisaties heeft afgelopen jaar het initiatief genomen om depressie en zelfmoordgedachten bespreekbaar te maken in hun organisatie. Het is een uniek en gewaagd initiatief, juist in deze grote ondernemingen.

Over je problemen praat je niet in een competitieve omgeving. Het risico dat je carrièrelijn doorbroken wordt is te groot. Tegelijkertijd kan je niet goed presteren als je eigenlijk depressief bent of tegen een burn-out aan zit. Met het Corporate depression and suicide prevention initiative (Cordesprit) wil een aantal corporates samen met 113 Zelfmoordpreventie het taboe doorbreken om te spreken over je kwetsbaarheid. Om erger te voorkomen, depressies of zelfmoord.

Grote druk op werknemers
In een wereld die snel verandert en waarin veel wordt gevraagd van kenniswerkers is de druk die werk op mensen kan leggen groot. Burn-outs en andere psychische aandoeningen zijn de meest voorkomende beroepsziekte. Depressies of zelfmoord komen niet vaker voor in ‘high performance’ organisaties, ook is de werkomgeving niet alleen verantwoordelijk voor het geluk of ongeluk van werknemers. Het is echter wel de omgeving waar mensen elkaar vaak zien en veranderingen in mensen kunnen waarnemen. Daarom Cordesprit een welkom en ook moedig initiatief om een ingewikkelde kwestie wel bespreekbaar te maken.

Persoonlijke betrokkenheid
Het initiatief is ontstaan bij een senior manager van Deloitte. De vader van Katalijn Ritsema van Eck pleegde zelfmoord toen zij jong was, dat heeft grote impact gehad op haar en op het leven van haar familie. Zij is niet de enige, een zelfmoord heeft grote gevolgen voor families, vriendengroepen en collega’s. Er niet over praten en niets doen om het te voorkomen was in de ogen van Ritsema Van Eck geen optie. Ze startte via de Impact Foundation van Deloitte een project om 113 Zelfmoordpreventie te ondersteunen.

Daarnaast benaderde ze haar netwerk om ook binnen die organisatie aandacht te besteden aan het voorkomen van depressies en zelfmoord. Na een startbijeenkomst in september 2017 namen medewerkers van tien corporates zich voor om in hun organisaties en gezamenlijk het taboe te doorbreken. Met een online strategie, bijeenkomsten en door het leren van elkaars projecten willen deze corporates bijdragen aan het voorkomen van depressies en zelfmoord.

Meer weten? Neem contact op met Mei Li Vos, [email protected].