113 lanceert campagne gericht op mannen van middelbare leeftijd om het gesprek over eventuele suïcidale gedachten te bevorderen. Mannen van middelbare leeftijd zijn de grootste risicogroep onder mensen die suïcide plegen. Helaas zoeken juist deze mannen het minst hulp door te bellen of chatten met 113. Met twee tv-reclamespots en een fotofiltercampagne, worden deze mannen aangemoedigd om te praten over hun problemen.
De tv-reclamespots worden uitgezonden op NPO1 en NPO2 van 18 december tot en met 31 december. De fotofilter kan worden gebruikt vanaf vrijdag 16 december 2022 om 9:00 uur.
Marcel van Kanten, als projectleider bij 113 verantwoordelijk voor de campagne: “Als 113 luiden wij de noodklok omdat maar liefst 4 op de 10 mensen die suïcide plegen, middelbare mannen zijn. Dat mannen nauwelijks praten over hun problemen en geen hulp zoeken, heeft grote maatschappelijke impact. Elke suïcide raakt vele families, vrienden en werkkringen. Praten over je problemen en suïcidale gedachten is belangrijk, zulke donkere gedachten zijn nauwelijks alleen op te lossen. Een gesprek kan de schaamte, eenzaamheid en radeloosheid doorbreken en het begin zijn van een oplossing. Op dat gebied is er veel te winnen bij deze doelgroep. Omdat de doelgroep heel divers en daardoor moeilijk bereikbaar is, hebben we ervoor gekozen om nu breed in te zetten op bekendheid via televisie en de campagne volgend jaar verder te verfijnen.”
Waarom mannen van middelbare leeftijd zwijgen heeft veel te maken met de verwachtingen en rollen waaraan deze mannen denken te moeten voldoen. Onbesproken regels staan het gesprek vaak in de weg, wat het zwijgen van deze doelgroep veelzeggend maakt. Die stilte is daarom het startpunt van de tv-reclamespots, om vervolgens met de onbesproken tekstregel in het beeld van de reclamespots doorbroken te worden. Zo zet 113 de eerste stap om mannen te laten praten over hun problemen. In de reclamespots gaan de acteurs het gesprek met elkaar aan.
Voor iedereen in Nederland die liever anoniem het gesprek aangaat: bij 113 zitten hulpverleners dag en nacht klaar. Denk je aan zelfdoding? Bel gratis 0800-0113, of chat op 113.nl. Wil je weten hoe je een gesprek begint, als je ziet dat het niet goed met iemand gaat? Doe de gratis online training op ikzieje.nl.
KesselsKramer over de campagne
Communicatiebureau KesselsKramer is verantwoordelijk voor strategie, concept, creatie en productie van de gehele campagne. De twee reclamespots tonen dezelfde situatie in twee verschillende settings, en zijn geregisseerd door filmmaker Martijn Maria Smits. De fotofilter, geproduceerd door KesselsKramer.digital, roept mensen op om zelf figuurlijk het taboe rondom zelfdoding te doorbreken.
Gouden Kalf winnaar Martijn Maria Smits als regisseur van de tv-reclamespots: "Met de acteurs heb ik gepraat over wie de personages zijn en wat hun relatie tot elkaar is. We hebben een geschiedenis voor beide karakters opgebouwd, wie ze zijn, waarom ze hier zijn, waar ze vandaan komen, hoe ze elkaar hebben ontmoet en wat ze van elkaar willen. We spraken over de zwaarte om een persoonlijk probleem op te biechten en analyseerde een soortgelijke situatie uit hun eigen privé leven. Die ervaring hebben we voor de camera terug tot leven geroepen."
“Het ongemak aan het begin van de film wordt nog eens versterkt door een film met 10 seconden stilte midden in een druk reclameblok te plaatsen.” aldus artdirector Tristan Roques.