Denk je aan zelfdoding?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen.

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken
jongvolwassen man

113 Zelfmoordpreventie duikt in wereld van jongvolwassen man om zelfdoding te voorkomen

Elke week sterven gemiddeld 3 jongvolwassen mannen (20-30 jaar) door zelfdoding. Het is een groep die relatief moeilijk te bereiken is voor suïcidepreventie, doordat zij een groot taboe ervaren op praten over zelfdoding. Daarom lanceert 113 Zelfmoordpreventie samen met influencers Défano Holwijn, Yaraski en Nigel Sean het vervolg van de publiekscampagne 1K Z1E J3, onderdeel van de Landelijke Agenda Samen minder Suïcide. Samen roepen zij de omgeving op om het gesprek met jongvolwassen mannen te starten.

Praten over mentale problemen: jongvolwassen mannen doen het niet snel. Door schaamte gaan zij een gesprek vaak uit de weg. Terwijl praten juist kan opluchten en het begin van een oplossing kan zijn. Daarom is het zo belangrijk dat de omgeving het gesprek  start en durft te vragen hoe het echt met iemand gaat. Met de vervolgcampagne van 1K Z1E J3 wil 113 oproepen om dit te leren én te doen.

Influencers helpen taboe doorbreken
Drie influencers ondersteunen in hun eigen woorden de missie van 113 om het taboe op praten over zelfdoding te doorbreken. Niet voor niets koos 113 voor singer-songwriter Nigel Sean, gamer Yarasky en YouTuber en presentator Défano Holwijn. Zij bereiken online duizenden jonge mensen die het leven soms niet meer zien zitten. Bovendien zijn zij een goed voorbeeld voor de doelgroep; ze durven zich kwetsbaar op te stellen en te praten over hun gevoelens. Nigel, Yarasky en Défano benadrukken hoe belangrijk het is om te praten over wat je voelt. Ook als het over zelfdoding gaat. Bekijk hieronder de eerste campagne video.

Campagne op Twitch en TikTok
Met deze campagne duikt 113 Zelfmoordpreventie in de wereld waar deze groep mannen en hun omgeving zich begeeft. TikTok, YouTube, Twitch en Reddit zijn de kanalen waar de ultrakorte video’s de komende drie maanden worden getoond. Daarnaast is de campagne ook zichtbaar op Instagram en Facebook. De campagne-uitingen leiden naar de landingspagina 113.nl/durftepraten.  

113 wil met deze campagne de omgeving van de jongvolwassen man oproepen om de online training suïcidepreventie te doen. De training staat op vraagmaar.113.nl  en is voor iedereen gratis en snel te volgen. Je leert hoe je het gesprek over zelfdoding voert. Dat is spannend, maar iedereen kan het.  

Oorzaken mentale problemen
Uit onderzoek van 113 blijkt onder meer dat jonge mensen vaak gebukt gaan onder prestatiedruk, eenzaamheid, geldzorgen, de invloed van social media en zorgen over de toekomst. Samen met psychische problemen en traumatische ervaringen kan dat leiden tot suïcidaliteit. 113 wil dat jonge mensen zich meer gezien voelen en doet in het onderzoek Stop Suicide onder jongvolwassenen een aantal aanbevelingen die aansluiten op hun behoeften.  

Derde Landelijke Agenda Suïcidepreventie
De campagne komt voort uit de Landelijke Agenda 'Samen Minder Suïcide' waarin meer dan 50 organisaties samenwerken om suïcidepreventie te versnellen en verder te verbreden. De Landelijke Agenda wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS. Kijk voor meer informatie op www.samenmindersuicide.nl