Denk je aan zelfdoding?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten.

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons Teletolk
Bel of chat met ons
Zoeken
door het geluid

Bijna één op de drie jongvolwassenen kampt met suïcidale gedachten: Stichting ‘Door het Geluid’ luidt de noodklok

Vandaag lanceert Stichting ‘Door het Geluid’, in samenwerking met 113, een nieuw initiatief in de strijd tegen suïcide onder jongvolwassenen. Tijdens een speciaal evenement wordt een nieuwe suïcidepreventie-workshop gelanceerd, samen met de terugkeer van de #FFINCHECKEN-campagne.

Bij jongeren en jongvolwassenen tot 30 jaar is zelfdoding de meest voorkomende doodsoorzaak, blijkt uit gegevens van het CBS. In 2023 ging het om 226 20- tot 29-jarigen die een einde aan hun leven maakten. Uit de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen 2024 blijkt dat bijna een derde van de jongeren "een enkele keer" tot "heel vaak" suïcidale gedachten heeft gehad.

Om deze zorgwekkende trend te doorbreken, heeft Stichting ‘Door het Geluid’ in samenwerking met 113 een workshop ontwikkeld die jongvolwassenen helpt suïcidaliteit in hun omgeving te herkennen, bespreekbaar te maken en de juiste hulpbronnen te vinden. En dat is hard nodig: slechts 45% van de jongvolwassenen die suïcidale gedachten hebben, praat hierover met iemand, blijkt uit de Gezondheidsmonitor Jongvolwassenen 2024. Wat deze workshop uniek maakt, is dat deze wordt gegeven door speciaal opgeleide ambassadeurs. In de afgelopen maanden zijn acht jongvolwassenen getraind om deze workshops te faciliteren op onderwijsinstellingen en verenigingen.

Eén van de ambassadeurs die de workshop gaat verzorgen, is Tommy Bohlander. "Toen ik hoorde over de suïcidepreventie-workshop van Door Het Geluid, greep dit mij meteen aan,” vertelt Tommy. “Als student ontdekte ik dat ‘de leukste periode van je leven’ soms allesbehalve makkelijk is. Velen om mij heen worstelden met hun mentale gezondheid. Ik heb van dichtbij ervaren hoe het mis kan gaan: een leeftijdsgenoot overleed door zelfdoding, en ik stond samen met honderden studenten in een overvolle kerk om afscheid van hem te nemen. Dat beeld zal ik nooit vergeten."

Tommy vertelt daarnaast hoe dit hem motiveerde om actie te ondernemen en het verschil te maken voor anderen. Hij benadrukt: “Door de workshops willen we signalen eerder herkennen en zorgen dat iedereen die worstelt met suïcidale gedachten hierover kan praten, voordat het te laat is. Als één iemand dankzij onze workshop een moment van herkenning heeft en dat leidt tot een gesprek, dan weet ik zeker dat we een verschil maken."

Op 30 januari lanceert de stichting ook een tweede editie van de #FFINCHECKEN-campagne, waarmee extra aandacht wordt gevraagd voor suïcidepreventie onder jongvolwassenen. De campagne ondersteunt de nieuwe workshop door het belang van openheid over mentale gezondheid te benadrukken. Met de boodschap “Soms is wat je niet op het eerste gezicht ziet, juist dat wat het zwaarste weegt” wil de stichting het gesprek over het onzichtbare stimuleren – of dat nu thuis, op de voetbalclub of binnen een studievereniging is. Door signalen van suïcidaliteit bespreekbaar te maken, kunnen levens worden gered.

Monique Kavelaars, bestuurder bij 113, onderstreept het belang van suïcidepreventie-initiatieven vanuit de samenleving: 'Het is schrijnend dat jongeren, in een fase van groei en ontdekking, soms overweldigd raken door gevoelens van wanhoop. Het is enorm waardevol en inspirerend om te zien hoe deze jongvolwassenen zich inzetten voor dit onderwerp en werken aan een cultuur waarin suïcidaliteit bespreekbaar wordt. Initiatieven zoals Stichting ‘Door het Geluid’ en de #FFINCHECKEN-campagne tonen hoe we samen meer kunnen doen om mensen in moeilijke tijden te ondersteunen.’