Vandaag lanceerden staatssecretaris van Ooijen, MIND en 113 Zelfmoordpreventie #Chatsafe in Nederland. Dit van oorsprong Australische initiatief heeft als doel jongeren op social media veilig te laten communiceren over heftige onderwerpen als zelfbeschadiging en zelfdoding.
#Chatsafe leert jongeren omgaan met de risico’s van social media, en speelt tegelijkertijd in op de potentie van social media als belangrijke communicatietool. Jongeren met mentale klachten kunnen online namelijk ook erkenning, informatie en lotgenotencontact vinden.
Gedachten en gevoelens op een ongefilterde manier delen
97% van de Nederlandse jongeren tussen de 12 en 24 jaar maakt (bijna) dagelijks gebruik van social media. Mentale gezondheid is een groot onderwerp op deze platformen, en ook zwaardere onderwerpen als zelfdoding en zelfbeschadiging worden besproken. Hoewel openheid over mentale klachten belangrijk is, kunnen gebruikers elkaar ook negatief beïnvloeden als zij hun gedachten en gevoelens op een ongefilterde manier delen.
Onderzoekers van 113 Zelfmoordpreventie vonden dat nadelige effecten van sociale media - zoals cyberpesten, sociale vergelijking en kopieergedrag - suïcidale gedachten en gedragingen kunnen uitlokken of verergeren. #Chatsafe is ontwikkeld om deze negatieve effecten in te perken en jongeren op een veilige manier te leren omgaan met content over suïcide. Vandaag gaat de bijbehorende campagne van start met de druk op de knop door staatssecretaris Maarten van Ooijen, in het bijzijn van jongeren die zelf actief hebben meegeholpen aan de ontwikkeling van #Chatsafe Nederland.
Het online gesprek over zelfdoding op een veilige manier voeren
#Chatsafe is een set richtlijnen die jongeren helpt om het online gesprek over zelfdoding op een veilige manier te voeren. De richtlijnen bestaan uit lessen, tips en adviezen over veilig communiceren op social media. Jongeren leren bijvoorbeeld hoe ze kunnen reageren op iemand die een suïcidale uiting doet, wat je vooral niet moet zeggen, en hoe zij hierin hun eigen grenzen bewaken.
De campagne bestaat grofweg uit drie delen:
1. Hoe deel ik zelf mijn ervaring met zelfdoding online?
2. Hoe reageer ik als ik op social media iets zie over zelfdoding?
3. Hoe herdenk ik iemand die overleden is aan zelfdoding op een respectvolle en veilige manier?
Daarnaast leert #Chatsafe jongeren belangrijke online vaardigheden, zoals hoe je uit een algoritme breekt en schadelijke content kan herkennen.
Mensen die de hoogte willen blijven van Chatsafe Nederland kunnen @Chatsafe_NL volgen op Instagram en @ChatsafeNL op TikTok. Meer informatie: https://samenmindersuicide.nl/chatsafe.