Van 4 sept t/m 10 sept loopt tijdens Wereld Suïcide Preventie Week de mannencampagne Wij praten NIET over problemen. Deze campagne heeft als doel om mannen van middelbare leeftijd (40 - 70 jaar) met gedachten over zelfdoding te stimuleren om te bellen of chatten met 113. De campagne is ontwikkeld door KesselsKramer.
Mannen van middelbare leeftijd zijn in Nederland veruit de grootste risicogroep voor zelfmoordpreventie. Vier op de tien mensen die jaarlijks omkomen door suïcide zijn middelbare mannen. Typerend voor deze doelgroep is dat velen van hen erg het lastig vinden om hulp te zoeken bij problemen. Zo ook wanneer zij gedachten hebben over zelfdoding. Via deze campagne worden deze middelbare mannen met gedachten over zelfdoding gestimuleerd om gratis en anoniem te bellen met de hulplijn 113. Want de missie van 113 is tenslotte een land waarin niemand eenzaam en radeloos sterft door zelfdoding.
De landelijke mannencampagne bestaat uit een radiospot en twee verschillende online video reclamespots. Op diverse radiozenders wordt een speciale radiospot uitgezonden als STER-reclame rond verschillende door mannen beluisterde radioprogramma's. Van Radio Veronica tot de NPO radiozenders 1, 4 en 5. Ook worden twee verschillende online video’s vertoond rond programma’s op online kanalen van de NPO. Rond Internationale Mannendag op 19 november krijgt de mannencampagne een vervolg.
Bekijk onderstaand de video reclamespots en beluister de radio reclamespot van de mannencampagne.