Denk je aan zelfdoding?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen.

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken

Netwerken en partners

Lokale gemeenten, professionals, organisaties uit verschillende domeinen en burgers.

  • De regionale kwartiermaker van het Supranet Community programma komt meestal uit de gemeente – die verantwoordelijk is voor de veiligheid van alle burgers of de GGD – vanuit de gedachte dat zelfmoord voorkomen onder de algemene preventietaak van de GGD valt.
  • Zorg voor een focusgebied waar je de 4 pijlers van het EAAD model tegelijk implementeert.
  • Zorg voor een stuurgroep met de gemeente, GGD, GGZ en eventuele andere partners.
  • Probeer een breed netwerk van belanghebbenden in kaart te brengen: huisarts en praktijkondersteuner, woningbouwvereniging, politie, UWV, sociale wijkteams, sportvereniging, voedselbank, lokale vrijwilligersorganisatie en zorgpartijen als de Eerste Hulp, ambulance en GGZ.

Netwerken en partners zoeken

  • Stel het doel en de regio van het project vast, bijvoorbeeld een bepaalde gemeenschap, stad of provincie.
  • Geef aan welke personen of organisaties een belangrijke rol spelen en breng een potentieel netwerk in kaart.
  • Stel vast wie een belangrijke rol spelen binnen de gezondheidszorg en betrek ze bij het project (denk aan: gemeenten, ziekenhuizen (intramurale en ambulante zorg), verenigingen van huisartsen/psychiaters, praktijkondersteuners van de huisarts, projecten binnen de geestelijke gezondheidszorg (bijvoorbeeld begeleid wonen, counseling).
  • Stel andere potentiële belanghebbenden vast en betrek ze bij het project, bijvoorbeeld lokale politici, mediavertegenwoordigers.
  • Ga op zoek naar financiële en praktische steun van sponsors (geen farmaceutische bedrijven) om de geloofwaardigheid van het project te waarborgen: zorgverzekeraars en andere instellingen, indien mogelijk degene die economisch belang hebben bij suïcidepreventie, stichtingen en liefdadigheidsinstellingen, particulieren, bedrijven die kunnen helpen met financiële steun, drukwerk of een ruimte beschikbaar kunnen stellen.
  • Stel vast wie de vertegenwoordigers zijn van andere belangrijke groepen patiënten en betrek ze bij het project. Denk aan zelfhulpgroepen en belangengroepen voor patiënten en hun naasten. 
  • Neem in het voorbereidingsproces ook bestaande initiatieven, belangrijke belanghebbenden en potentiële sponsors op als mogelijke leden van de adviescommissie.
  • Werk niet direct of indirect samen met de farmaceutische industrie; het consortium van de EAAD heeft besloten om dergelijke samenwerkingen te vermijden omdat zij de geloofwaardigheid van de EAAD en regionale samenwerkingsverbanden tegen depressie ondermijnen.
  • Stel vast wie de vertegenwoordigers zijn van andere belangrijke groepen/patiënten en betrek ze bij het project. Denk aan zelfhulpgroepen en kleine NGO's voor patiënten en hun naasten. Presenteer je project en vermeld in uw brief concrete ideeën hoe ze je kunnen steunen.
  • Leg aan potentiële partners uit wat het project inhoudt, het liefst tijdens een persoonlijk gesprek.
  • Bereid voor het gesprek digitale presentaties en gedrukt materiaal voor.
  • Neem in het voorbereidingsproces ook bestaande initiatieven, belangrijke belanghebbenden en potentiële sponsors op als mogelijke leden van de adviescommissie.
  • Organiseer een kick-off-evenement en de daarbij behorende bijeenkomsten om dit voor te bereiden.
  • Vraag aan mensen die een belangrijke rol spelen of ze lid willen worden van de adviescommissie.
  • Richt een stuurgroep op om het project te leiden.

Ervaringen

Daniëlle Boot | GGD Kennemerland

Wat ik een meerwaarde vind in het proces binnen dit project, is dat het belangrijk is om te weten met welke partijen je te maken hebt. Voordat je je eigen plannen gaat maken, is het goed om eerst met elkaar in gesprek te gaan. Hoe zijn zij met elkaar verbonden in de zorgketen? Welke knelpunten ervaren zij? Soms komen er in die gesprekken verrassende dingen naar boven, die gemaakte plannen doen veranderen of aanpassen. 

Lotte Haan, projectleider suïcidepreventie, Regio Gooi- en Vechtstreek

In de Regio Gooi en Vechtstreek is suïcidepreventie onder de aandacht gebracht door een raadslid in Hilversum. De motie waarin geconstateerd wordt dat er (regionaal) beleid ontbreekt op het gebied van suïcidepreventie, werd door alle partijen gesteund. Ook in het portefeuillehoudersoverleg Jeugd werd deze constatering gedaan. De Regio is daarom aan de slag gegaan met het opstellen van een regionaal actieplan suïcidepreventie waarin ook speciaal aandacht wordt besteed aan jongeren.

Ik vond het belangrijk om van verschillende partijen hun ervaring te horen. Aan de hand van de factsheet over de supranetcommunity ben ik verschillende regionale partijen gaan benaderen.  Zo kwam ik in contact met huisartsen, politie, UWV, praktijkondersteuners, onderwijs, GGD en Jeugd en Gezin. Ik was vooral nieuwsgierig naar de manier waarop zij in aanmerking kwamen met mensen die suïcidale gedachten hebben of suïcide gepleegd hebben. Wat merkten zij daarvan, hoe gingen ze daarmee om en was er beleid vanuit hun organisatie hierover? En natuurlijk ging het ook over wat er nog beter kan en waar de organisaties of professionals tegen aan lopen. Vanuit de gesprekken kwam ik contact met andere organisaties. Alle input heb ik verzameld en verwerkt in een Actieplan Suïcidepreventie. Daarop konden alle partijen reageren. Op basis van het actieplan heb ik gevraagd aan de partijen om een intentieverklaring te ondertekenen. Hiermee toonde zij op een formele manier hun betrokkenheid en commitment. Niet dat het nodig was om dit te doen, het contact met de partijen verloopt soepel en het is fijn om te zien dat zij zelf ook met initiatieven komen die wij van harte ondersteunen.

Anna de Haan, adviseur publieke gezondheid - projectleider suïcidepreventie, GGD Hollands Noorden en Marijke Vellekoop, beleidsadviseur – projectleider suïcidepreventie, GGZ Noord-Holland-Noord

Binnen Supranet Community trekken wij samen op als aanjagers. Laten we voorop stellen dat in de aanloop het traject veel geduld vraagt, zeker bij het creëren van draagvlak, het enthousiasmeren van partijen en het plannen van afspraken. Eind 2018 zijn we al gestart met het creëren van draagvlak bij de directies van GGD Hollands Noorden, GGZ Noord-Holland-Noord en de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. In de loop van 2019 hebben we samen gekeken hoe we de ‘warme’ contacten uit ieders netwerk konden verdelen en hebben we betrokkenen persoonlijk benaderd. “Maak nu gebruik van ons als projectleider en het suïcidepreventieproject, NU heb ik tijd voor je; het project ‘eindigt’ immers over twee jaar”, is onze tip om de drempel voor de bijdrage van partners aan het project te verlagen. Om geen tijd te verliezen hadden we de werksessie met de Argumentenfabriek alvast gepland voor half mei. De mail met de vooraankondiging verstuurden we in maart. In dit bericht hebben we een deadline gesteld en gevraagd of zij wilden laten weten of ze aanwezig zouden zijn. Bij geen tijdige reactie hebben we ze nogmaals benaderd. Vervolgens kregen we begin april een officiële GO van onze focusgemeente Hoorn. Toen is ook de intentieverklaring tot samenwerking getekend door de drie belangrijkste partijen: GGD Hollands Noorden, GGZ Noord-Holland Noord en de gemeente Hoorn. De betrokken wethouder en ambtenaren hebben we een lijst met in onze ogen noodzakelijke samenwerkingspartners voorgelegd. Omdat zij de partners in de regio / gemeente goed kennen, kwamen zij met waardevolle suggesties om de Supranet Community aan te vullen. De officiële uitnodigingsbrief met programma hebben we namens de wethouder verstuurd.

Na de inspirerende dag met de Argumentenfabriek ligt er dan een werkplan. Per pijler stellen organisaties gezamenlijk doelen op, spreken af welke acties nodig zijn om die doelen te halen. Maar dan, wat gaat er gebeuren? Wie neemt daarin het voortouw? Ondanks de zomervakantieperiode is het ons gelukt om deze zomer met de belangrijkste partners per pijler om tafel te gaan. In het gesprek blikken we terug op de dag, vragen naar hun ervaringen en maken afspraken over hoe verder. Deze afspraken leggen we vast in de mail, zodat we daar later op terug kunnen komen. Nu aan het eind van de zomer zijn we tevreden over deze stand van zaken en gaan we vol energie verder met de uitwerking van de pijlers.