Tips & Tricks
- Ga op zoek naar een bekende ambassadeur om bewustwording te creëren en de geloofwaardigheid van de campagne te vergroten.
- Neem contact op met mensen die je ontmoet tijdens bijvoorbeeld trainingen, de startbijeenkomst en andere evenementen en vraag of ze willen helpen om reclame te maken voor evenementen in de lokale media.
- Zoek aansluiting bij lopende campagnes in de regio en/of van 113.
- Gebruik verschillende kanalen van sociale media, bijvoorbeeld een groep op Facebook (voor gatekeepers), een aparte website of een groep op LinkedIn.
- Besteed tijdens bijeenkomsten aandacht aan het thema en project. Denk hierbij aan interne overleggen, lokale bijeenkomsten, etc. en neem materiaal van 113 mee.
- Blijf ook na afloop van het project aandacht houden voor het onderwerp.
- Zoek een samenwerking met de lokale pers (radio, krant, etc.) om lokale aandacht te genereren voor het thema en project. Het liefst via een vaste contactpersoon.
- Gebruik de landelijke Wereld Suïcidedag op 10 september als dag om aandacht te geven aan het thema of project.
- Organiseer publiciteit op basis van regio specifieke activiteiten.
Publiekscampagne GGD Friesland
Voorbeeld van een geslaagde lokale publiekscampagne. In Harlingen is men daadwerkelijk het gesprek aangegaan met mensen op straat. Voor verschillende doelgroepen zijn activiteiten gedaan. Er is gezocht naar lokale partners, zoals Omrop Frislân, om samen te werken en gebruik te kunnen maken van elkaars kennis, kunde én de wil om suïcidepreventie op de kaart te zetten.