Denk je aan zelfdoding?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen.

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken

Gemeenten

Stappen
  1. Beperk Toegang tot Dodelijke Middelen
  2. Publiekscampagne
  3. Professionals opleiden, bijscholen en toerusten
  4. Benader risicogroepen actief
  5. Netwerkbrede Samenwerking 

2. Publiekscampagne

De publiekscampagne heeft als doel het taboe op praten over zelfdoding weg te nemen en mensen met suïcidale gedachten en hun omgeving te (stimu)leren het spannende maar belangrijke gesprek over zelfdoding aan te gaan. De campagne stimuleert ook mensen tot het volgen van de VraagMaar training waarin je kennis en vaardigheden krijgt aangereikt hoe je dat gesprek kan beginnen.  

Belangrijk is dat lokaal ook de mediarichtlijnen worden toegepast. De mediarichtlijnen zijn erop gericht om de onthulling van expliciete details over zelfmoord te vermijden, om zo copycat-gedrag te voorkomen. Daarbij kan zorgvuldige en veilige berichtgeving een preventief effect hebben. Zeker als erbij wordt aangeven hoe mensen met succes hun suïcidale crisis te boven zijn gekomen. 

Lokaal aansluiten op de volgende landelijke campagnes is mogelijk. Er zijn volop mogelijkheden tot wisselwerking met lokale campagnes en initiatieven:  

Integratie met landelijke campagnes

Lokale inspanningen kunnen worden versterkt door aan te sluiten bij de landelijke campagne van 113, zoals:

1K Z1E J3 Campagne

Deze landelijke publiekscampagne heeft als doel het taboe op het bespreken van suïcidale gedachten te doorbreken en moedigt mensen aan de VraagMaar training te volgen, die vaardigheden biedt om deze cruciale gesprekken aan te gaan.

Wereld Suïcide Preventie Week

(WSPW): Rondom 10 september mobiliseert deze week landelijk aandacht met een reeks aan activiteiten die suïcidepreventie bevorderen, van informatieve sessies tot publieke bijeenkomsten.

Lokale Activiteiten 

De landelijke initiatieven bieden uitstekende kansen voor lokale vertaling: 

Gele Lintjes Actie

Tijdens de WSPW dragen mensen gele lintjes om bewustzijn en steun voor suïcidepreventie te tonen. Jaarlijks worden hierbij 40.000 lintjes verspreid.

1KZ1EJ3 Bankjes-campagne

Meer dan 2.000 plaquettes met een uitnodiging voor een gesprek en een QR-code naar de VraagMaar-training zijn reeds geplaatst op publieke bankjes door heel Nederland, vaak onthuld door lokale bekendheden.

Walk Into the Light-wandelingen

Deze wandelingen vinden plaats tijdens de WSPW en brengen gemeenschappen samen in een symbolische tocht van duisternis naar licht.

Het Beeld Stille Strijd

Dit reizende kunstwerk wordt op verzoek voor twee weken in gemeenten geplaatst om het gesprek over suïcide verder te stimuleren.

Deze publiekscampagnes bieden een dynamisch platform om suïcidepreventie op een toegankelijke en betrokken wijze in de gemeente te verankeren, ondersteund door zowel lokale initiatieven als de breed gedragen aanpak van 113.