Denk je aan zelfdoding?

We zijn er voor je. 
Je kunt met ons geheel anoniem bellen of chatten.

Bel gratis 0800-0113 Chat met ons
Bel of chat met ons
Zoeken

Gemeenten

Stappen
  1. In kaart brengen lokale situatie
  2. Zorg voor leiderschap en bestuurlijk draagvlak
  3. Stel een lokale coördinator aan
  4. Start samenwerking op
  5. Ontwikkel een actieplan suïcidepreventie

4. Start samenwerking op

Betrek regionale en gemeentelijke partnerorganisaties bij het samenwerkingsverband. Goede samenwerking tussen organisaties die noodzakelijke partners zijn voor suïcidepreventie is cruciaal om goede zorg en ondersteuning te bieden in de regio.  
De coördinator brengt de partijen bij elkaar en vormt een kerngroep om het samenwerkingsverband mee op te starten.  
 
De kerngroep kan bestaan uit vertegenwoordigers van de gemeente, GGD, huisartsen, GGZ, GGZ-crisisdienst, ziekenhuizen en wijkteams. Met daarbij professionals die als sleutelfiguur met de belangrijkste doelgroepen in aanraking komen, zoals bijvoorbeeld schuldhulpverlening. Andere relevante partners, zoals politie, sportverenigingen, kerken, buurtwerk en woningbouwverenigingen kunnen bij de kerngroep aansluiten. Betrek nabestaanden ook zoveel mogelijk, zowel op beleidsniveau als op uitvoerend niveau. 
 
Met de kerngroep wordt samengewerkt om beleid te maken dat zal worden gevat in een actieplan (zie volgend punt 5).  
 
Organiseer een startbijeenkomst voor de deelnemers aan de kerngroep. Tijdens deze bijeenkomst wordt het regionale beeld (uit punt 1) gedeeld. Deze bijeenkomst wordt verder gebruikt om richting te bepalen en afspraken te maken over periodieke afstemming en uitwisseling. Na afloop van de startbijeenkomst is er een gezamenlijke visie op de doelen voor de verschillende onderdelen van het actieplan geformuleerd.