1. Neem suïcidepreventie op in het beleid (Kleine organisaties: >100 medewerkers)
Als organisatie tussen de 2 en 100 medewerkers kun je gebruik maken van ons voorbeeldsuïcidepreventiebeleid. Dit model is eenvoudig te bewerken, zodat het aansluit bij jouw organisatie. In een instructievideo vertellen we je hoe je dit doet.
Model met foto’s van 113
Model met eigen foto’s
Daarnaast biedt onze handreiking handvatten als er een medewerker is die denkt aan zelfdoding. Hoe herken je suïcidale gedachten en hoe kun je hierover het gesprek aangaan? Je vindt in de handreiking ook concrete informatie over hoe je medewerkers kunt doorverwijzen naar de juiste zorg.
2. Neem suïcidepreventie op in het beleid (Grote organisaties: <100 medewerkers)
Voor grotere organisaties is het belangrijk om beleid te ontwikkelen dat past bij de complexiteit en functies binnen de organisatie. Deze hulpmiddelen kunnen hierbij ondersteunen:
Matrix suïcidepreventie (analysetool)
Een overzichtelijk hulpmiddel om te bepalen welke maatregelen jouw organisatie al neemt om zelfdoding te voorkomen en waar verbeteringen nodig zijn.
De handreiking voor organisaties
Een uitgebreide gids voor het herkennen van suïcidale gedachten, het voeren van gesprekken hierover en het doorverwijzen naar de juiste hulp.
De samenvatting handreiking voor organisaties;
Deze samenvatting is een verkorte versie van de handreiking voor werkgevers.
De leidraad mentale gezondheid op het werk (van het Trimbos Instituut);
Deze leidraad geeft inzicht in het opzetten van een organisatie brede aanpak en acties om mentale gezondheid in een organisatie te verbeteren. Het is bedoeld voor organisaties vanaf 200 medewerkers.
3. Verdeel de taken
Zorg dat iedereen weet wie waarvoor verantwoordelijk is. Wie is verantwoordelijk voor het herkennen van signalen? Wie zorgt voor een doorverwijzing naar hulp binnen of buiten de organisatie?
4. Geef voorlichting
Medewerkers kunnen leren om signalen te herkennen van collega’s die aan zelfdoding denken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het organiseren van een algemene voorlichting, door foldermateriaal neer te leggen in algemene ruimtes of de informatie beschikbaar te maken op intranetpagina's rondom gezondheid, arbeidsomstandigheden en veiligheid.
a. Algemene folder suïcidepreventie (NL)
b. Algemene folder suïcidepreventie (EN)
c. Crisiskaartje 113
d. Zelfmoordpreventiewijzer (NL)
e. Zelfmoordpreventiewijzer (EN)
5. Organiseer trainingen
Het is belangrijk dat professionals zoals leidinggevenden, HR-medewerkers, vertrouwenspersonen en andere medewerkers signalen kunnen herkennen van collega’s die aan zelfdoding denken. Hiervoor kun je trainingen organiseren. Zo kun je leren de signalen te herkennen en hierover een gesprek te voeren.
- VraagMaar-training
Deze training is gratis beschikbaar en leert je hoe je een gesprek kunt voeren over zelfdoding.
Ga naar de VraagMaar-training
- Gatekeepertraining
De gatekeepertraining leert je hoe je suïcidale gedachten bespreekbaar maakt, hoe je de veiligheid inschat en de ander kan stimuleren om hulp te zoeken.
Lees meer over de Gatekeepertraining
- 113 Academy
De 113 Academy geeft advies over de beste trainingsaanpak voor jouw organisatie.
Neem contact met hen op via het contactformulier.
6. Evaluatie en doorontwikkeling
Het is belangrijk om elk jaar de activiteiten rondom suïcidepreventie te evalueren. Zo ontdek je met elkaar waar het beleid verbeterd kan worden.
Download de evaluatietool